onsdag, oktober 03, 2012

Bygg människovänligt

Nu flaggar regeringen för att underlätta reglerna för att underlätta för privatpersoners med möjlighet att hyra ut sin bostad. Jag har tidigare här på min blogg skrivit om bostadssituationen för studenter. Jag tror att det krävs en helhetssyn i bostadsfrågan. Därför så är det min förhoppning, när oppositionen i lugn och ro får läsa igenom förslaget får insikten att det är bra. För att få ett helhetsgrepp krävs åtgärder på flera områden. framförallt handar det om att öka utbudet av lediga lägenheter. En åtgärd som jag gillar är att öppna upp möjligheten att bilda kollektiv i en lägenhet utan att betala för varandra. Att varje person får et eget kontrakt för sin del av lägenheten, så kallade kompiskontrakt. Om vi genom att uppmuntra till sammanboende kunde få 10 procent av de i Stockholm och Malmö att flytta ihop, så kunde 19 000 lägenheter frigöras i Stockholm och 3 000 i Malmö. I huvudsak så handar detta om små lägenheter som ofta efterfrågas av ungdomar. På så sätt kan ensamheten minska samtidigt som fler bostäder frigörs åt andra. Ytterligare ett konkret förslag som Norge har. Där är det skattefritt att hyra ut bostaden till halva privatkostnaden. Det gör att villor ofta byggs med en mindre uthyrningsbar bostad i fastigheten. Enigt Stockholms handelskammare skulle bättre villkor för andrahandsvillkor för kunna skapa inte mindre än 55 000 beostadstillfällen bara i Stockholmsområdet. Därför måste vi,på samma sätt som i Norge, låta alla hyresintäkter för upp till halva privatbostaden vara skattefria. Det finns andra aspekter, men jag väljer att stanna här.

Inga kommentarer: