onsdag, augusti 30, 2006

Ett möte fyllt av ljus

Jag lovade att återkomma om nätverksmötet i Kiev här på min blogg. Kan meddela att det var någras väldigt intressanta dagar med många möten. Det sonm jag tycker är mest påfallande är lysten man ser i någonsd ögon när man lyssnat på ett seminarium om demokrati. Det är ett ljus för framtiden som tänds. Ett ljus som aldrig kommer att slockna. Dert tändes också ett ljus i mina ögon när jag såg det. Ett ljus för att fortsätta att kämpa för det okränkbara människovärdet.

Kampen för våra vitryska vänner går vidare, detta gäller inte minst de ungdomar som jag träffade. Det är nu 6 månader sedan Lukasjenko återvaldes till president. Ett val som kom att gå i fuskets och våldets tecken. Trots den auktoritära regimen fortysätter oppositionen att kämpa. Oppositionsledarna möjligheter att träffas, sprida information eller ordna offentliga möten är dock kraftigt beskurna genom byråkratins effektiva lojalitet mot den politiska ledningen. Detta innebär att organisationer och partier har svårt att etablera fungerande strukturer och ha en väl fungerande kunskapsutveckling till nya medlemmar och mellan olika delar av landet. Att ha täta kontakter med människor från de demokratiska delarna av Europa är av största betydelse för att underlätta partiernas etablering och överlevnad under den
nuvarande regimen. Den dagen regimen faller är det nödvändigt att de demokratiska krafterna
har strukturer och en fungerande politisk idé kring hur ett maktövertagande går till. Detta är viktigt. Det är detta ljus för demokratin vi har i Vitryssland. Låt oss fiortsätta att stötta det.

Inga kommentarer: